OBJAVLJENA NOVA KNJIGA ZORICE TIJANIĆ
U IZDANJU SVITKA
Umetnost koja se događa
Život
je baština
bez
obzira što ne znamo ko mu je bašta.
Dr Stojan Bogdanović
Piscu nije lako sa temom o kojoj piše izaći na kraj. Počne jedno i tu se sretne sa oblicima koji njegov trud prevedu u nešto drugo, a potom se pojava ponovi.
Pisac ima potrebu da piše. Njegova
potreba je vodilja na koju on malo može da utiče, ali ni to malo on ne želi. On
želi da stvara a njegovo stvaralaštvo pokušava da pisca dovede do reči. Rečima
se može postići mnogo, pre svega poraziti tišina. Iz tišine nema odgovora, mada
govore da je mudro ćutati. Ja ne mislim tako. Bliska mi je ona narodna: „Progovori
da čujem šta misliš.“ I misli kao što govoriš.
Književnica Zorica Tijanić1 svoje
mišljenje o brojnim temama u ovoj knjizi, ispisala je u oblicima: „Putopisi,
kolumne i eseji“.2 Njeni zapisi bivaju razgovori koje je
nastavila ili tek započela svojim odsustvom ili prisustvom u vremenu kome je i
ona savremenica. Ono što se na prvi pogled može zaključiti čitajući ove sabrane
tekstove, jeste shvatanje da je život umetnost onoliko koliko je u njemu živa
umetnost. Moraju zajedno imati dušu i da se one dodiruju vodeći zdrav dijalog.
Pre
svega, Zorica je sjajan putopisni čitač umetničke stvarnosti, ona dobro spaja
njen unutrašnji i spoljašnji deo pokazujući lepotu života, u isto vreme i
čistotu svoje duhovne osnove. Čini mi se da je, u svojim opisima, pre svega u putopisima,
uspela da izgradi svoju realnu sliku lepog3 i da sebe u toj
slici ne vidi uvek kao stranca, čak i kad je lik iz nje sklonjen. Ona ima i
svoju poruku onom putešestveniku kroz ovu knjigu. Kaže: „Ne dozvolite da se
život događa nekom drugom dok ostajete na peronu čekajući senzacije.
Ostaćetezauvek na tom peronu dok ne prihvatite da je život ono što se događa –
sada i ovde.“
Ona
je i slike iz prošlosti dovela na lice mesta u ovaj tren, da svoje „trenutke
ukradene u vremenu“ sa njima spoji, Ne znam ko je izmislio zaboravljanje,
verovatno neko ko je imao druge namere, ali naša književnica veruje da je svet
stvoren kako bi pamtili i u tom pamćenju pronalazili sebe. U tome nam pomaže
jezik i pismo, osobito da kulturom povežemo prostore gde grgolji naš jezik.
Jezik nam čuva dušu i kada je izgubimo. On se urezuje u svest i ne dozvoljava
ni jednu činjenicu porekla da potisne iz sebe.
Predah
je za Zoricu Tijanić važna stepenica, na kojoj, kao na kolenu zapisuje utiske i
osećanja druge vrste. Tako da u jednom momentu čitalac ima prijatan doživljaj
da se književni oblici prelivaju jedan u drugi, da se ukrštaju i oplemenjuju
dušu čitaoca. U putopisima srećemo, poetske restlove, male eseje, sentence tako
biva i sa kolumnama i esejima. Imam utisak da je Zorica prevashodno pesnikinja
sa puno želja. U Opatiji će zapisati: „U more se pretvori, pa me zatvori/ u
bisernu školjku, što se retko nađe“. U Rovinju je primila na dar „delicije iz
korpe“ jedne starice“, prepoznale su duše jedna drugoj. Kad god piše o
svetinjama ona traži blagoslov, tako će u Ostrogu, „mestu na kojem tišina
govori“ razumeti primljeni znak sa kojim se vraća u Kragujevac „prestonicu
kneževine koja odiše duhom starih vremena“, sećajući se Rima kao „besmrtnog
simbola umetnosti“ i nečega o čemu je prećutala. Putopis ne mora sve da kaže,
govori on više od zapisanog. Treba ga umeti čitati. Tu je pomenik i na Beč ali
pleni „razglednica iz zamišljenog grada“.
Kredo
zapisa Zorice Tijanić je opisno registrovanje doživljaja kroz njegov pojavni
bljesak, mnogo se slika smenjuje i svaka ima svoje mesto. Zato je spisateljica
umešna da ne napravi „suvišan pokret i ne pokvari savršenstvo trenutka“. Ne
znam koliko je toga bila svesna pri pisanju, ali će tu umetničku blagodet
itekakao razumeti njen čitalac. A ona kaže: „Moja putovanja ponekad liče na
dopisnice. (...) Pamtim ih u slikama.“ Čitav je filmski album tih slika.
Zaustavljanje vremena je savršen umetnički čin.
Elementarnost
prozaida smeštena je ovim zapisima i vrlo lako se vraća u oblik poezije. Evo
primera jednog dela prozaide4 (ovo prozaide, kažem uslovno).
Mirno
sedim i posmatram
(...)
na jednom mestu susreće
i
prepliće mnoštvo energija,
praćeno
talasima mora.
Čuvar
tajni,
more
koje živimo,
otvara
i zatvara svoje odaje,
pretvarajući
tajne u talase.
„Kolumne,
misli, sećanja i uspomene“, dotiču, kako kaže Zorica Tijanić „večita
nedostajanja“. Ona je našla najlepši način da ih poseduje nemanjem, da u blagu
pamćenja sačuva ono što nam pripada a nije naše, da budemo i tamo gde nismo ali
jednom ćemo biti. Nije ništa beskonačno osim nade koja ima svoje skromne
domete: „Ne verujem da mogu da promenim svet ali ono što mogu sama – ne
propuštam da uradim.“
Čitajući
ovu knjigu i dobija se utisak da je Zorica Tijanić potpuni posvećenik
književnosti, koristi svaki trenutak da zapiše kako doživljeno tako i
proživljeno iskustvo, da donese sud o nečem, izvede zaključak. Sve to je u duhu
dobrote, duha i vere da za čoveka uvek ima nade. U svoje posadašnjenje minulog
ona sabira male trenutke radosti, koji bi trebali da sami sebe uvećaju.Ta
malena strpljivost je teška za onog ko očekuje previše. „Dopustiti sebi male
trenutke sreće, za mnoge koji žure, postaje luksuz ili zamaranje. U
nestrpljivom čekanju gubi se magija trenutka, koji može doneti osećaj
ispunjenosti. Lepota koju propuštamo, samo je odraz duha koji je zaboravio da
velike stvari nastaju od malih. Potrebno ih je svakodnevno sakupljati. Onda
nastaje pravo bogatstvo. Tada ga možemo deliti. U beskraj. Svima.“ Upravo zato
ova spisateljica piše drugačije i njen svet biva umetnički pojašnjen,
oplemenjen, blago prećutan kada je to potrebno.
Po
vokaciji Zorica je pesnikinja. Ona je po starogrčkom pesniku Simonidu,
slikarstvo tumačila kao „nemu poeziju“ a poeziju kao sliku „koja govori“ („U
slušanju boja“). I ona sama, poput starih umetnika ali i njenih savremenika
„meša boje i reči“ i umetnost čini jedinstvenom u svom otvaranju i poimanju što
njenim esejima daje osobit ton. Ako jedan književni oblik nešto kod nje
nadraste, onda ovaj drugi nasluti. Uostalom, „umetnik je kreator svog dela“
(„Hram umetnosti“) a „umetnost najviši stepen lepote sačinjen od čestica
sedefne duše“ – zaključuje ona, otvarajući, pri tom, diskusiju o mestu poezije
danas.
Mnogo
je tema, u misaonom smislu, otvorila Zorica Tijanić, podsetio bih na neke: „Opraštajte
svojim zabludama, kako bi lakše podneli nove“ (zablude); „Ljubav kao i lepota
postaje prolazna živeći od danas do sutra“ (ljubav); „Tišina ne može da boli
toliko kao muk duše koji nadrasta trenutak inata“ (inat); „Čovek sve nosi u
sebi, zato se vremenom teže kreće“ (teret)... Mogla bi se čitava mala
antologija misli „izneti“ iz ovog rukopisa, no one ovde imaju drugi zadatak, da
tekstu daju svoju dušu mudrog i plemenitog činioca.
Treći
deo ove knjige čine „Eseji i književni osvrti“ koja otvara kritičko
pročitavanje poezije rano preminulog pesnika Pauna Petronijevića (1936-1962)
koji je bljesnuo u srpskoj poeziji, da bi se „predao žutoj gospi“ a
poezija tišini do 2007. godine kada počinje objavljivanje sabranih pesama ovog
darovitog pesnika u 10 knjiga. Kritika je tu pojavu dočekala kao pesnički
praznik a jedan od odjeka na njegovu knjigu „Rukom bele tajne“5 bio
je esej Zorice Tijanić „Na čarobnom bregu pesništva“. Poezija se na taj breg
uspela dostojno i najnovijim prevredovavanjem srpske poezije Paun je dobio
značajno mesto.
Zorica
Tijanić je sjajno tumačila Paunovu belinu („Bela pesma“, „Bela pena“, „Bela
tajna“...) „kao simbol brisanog prostora. Otvoreno srce na mlečnom putu koje
kreće ka matici, tački postanka, zatim se vraća i zatvara krug ništavila
otvarajući pitanja zašto je uvek prisutan bol koji rađa patnju. Ponekad su
stihovi opijeni strašću koja je zamenila ljubav, baš kao kada umire, bivajući
najači i najdublji.“ Esej, mudrim zaključivanjem pripada uzvišenoj duhovnoj
promisli o životu i sasecanju krila mladosti gde je smrt poražena od strpljive
poezije.
Poeziju
Mirjane Štefanicki Antonić čita sa posebnim osećanjem „pazeći da ne probudi
jutra“. Donosi nam sud o više njenih knjiga sa zaključkom da Mirjana
„prepoznaje izvorno iskustvo (koje) kao bitan faktor stvara psihološku
povezanost između autorke i čitaoca“. Tu prepoznatljivost će Zorica koristiti
tumačeći i više knjiga poezije i proze drugih autora koje će za neke čitaoce
biti pravo otkriće.
Zorica
čita knjige drugih pisaca onako pažljivo i svestrano kao što svoje ispisuje.
Pleni njen optimizam koji nalazi i tamo gde je njegova osnova nagnuta ka teškom
vremenskom proticanju u kome je čovekovo mesto nejasno. Tako će u poeziji
Viktora Raduna Teona (zbirka pesama „Zmija oluje“) doći do zaključka da
„budućnost koju Viktor vidi, nije budućnost bez ljudi, naprotiv, povratak
čoveka u nekoj novoj humanijoj civilizaciji. Daleko od Agarte (tajnog podzemnog
grada), da bi se „predao žutoj gospi“ a poezija tišini do 2007. godine
kada počinje objavljivanje sabranih pesama ovog darovitog pesnika u 10 knjiga.
Kritika je tu pojavu dočekala kao pesnički praznik a jedan od odjeka na njegovu
knjigu „Rukom bele tajne“5 bio je esej Zorice Tijanić „Na
čarobnom bregu pesništva“. Poezija se na taj breg uspela dostojno i najnovijim
prevredovavanjem srpske poezije Paun je dobio značajno mesto.
Zorica
Tijanić je sjajno tumačila Paunovu belinu („Bela pesma“, „Bela pena“, „Bela
tajna“...) „kao simbol brisanog prostora. Otvoreno srce na mlečnom putu koje
kreće ka matici, tački postanka, zatim se vraća i zatvara krug ništavila
otvarajući pitanja zašto je uvek prisutan bol koji rađa patnju. Ponekad su
stihovi opijeni strašću koja je zamenila ljubav, baš kao kada umire, bivajući
najači i najdublji.“ Esej, mudrim zaključivanjem pripada uzvišenoj duhovnoj
promisli o životu i sasecanju krila mladosti gde je smrt poražena od strpljive
poezije.
Poeziju
Mirjane Štefanicki Antonić čita sa posebnim osećanjem „pazeći da ne probudi
jutra“. Donosi nam sud o više njenih knjiga sa zaključkom da Mirjana
„prepoznaje izvorno iskustvo (koje) kao bitan faktor stvara psihološku
povezanost između autorke i čitaoca“. Tu prepoznatljivost će Zorica koristiti
tumačeći i više knjiga poezije i proze drugih autora koje će za neke čitaoce
biti pravo otkriće.
Zorica
čita knjige drugih pisaca onako pažljivo i svestrano kao što svoje ispisuje.
Pleni njen optimizam koji nalazi i tamo gde je njegova osnova nagnuta ka teškom
vremenskom proticanju u kome je čovekovo mesto nejasno. Tako će u poeziji
Viktora Raduna Teona (zbirka pesama „Zmija oluje“) doći do zaključka da
„budućnost koju Viktor vidi, nije budućnost bez ljudi, naprotiv, povratak
čoveka u nekoj novoj humanijoj civilizaciji. Daleko od Agarte (tajnog podzemnog
grada), Viktorov čovek optočen kristalima može da se izbori protiv
vetrova. Osećam da taj novi čovek u sebi mora da ujedini sve elemente da bi
dobio snagu Duha i postao otporan na iskušenja“.
Ovo
i jeste knjiga takve snage i otpornosti na iskušenja. Pisana je s različitim
povodima ali nije menjala uglove gledišta. Spisateljica neguje lepotu reči,
svetlost slike i prostora, filozofsko umeće dobrote i u svemu tome lično
iskustvo.
Milijan
Despotović
U
Požegi,
19.
maja 2021.
____________________________
1) Zorica Tijanić Dimitrijević
(Đakovo, 1971), piše poeziju, prozu, eseje, književne prikaze i putopise.
Objavila je deset samostalnih knjiga i priredila dva zbornika i tri antologije.
Živi i radi u Beogradu.
2) Zorica Tijanić: „Putopisi, kolumne
i eseji“, Svitak, Požega, 2021.
3) Čovek je po prirodi umetnik, on
nikada ne prima pasivno i precizno u svom umu fizičku predstavu stvari oko
sebe. Stalno je prisutna prerada, prilagođavanje, pretvaranje činjenica u
čovekov slikoviti, prikaz putem neprestanih uticaja njegovih osećanja.“ –
Zapisao je Rabindranat Tagore.
4) Prozaida je pesma u prozi. Ovaj
književni oblik kod nas je ustanovila prof. dr Bojana Stojanović Pantović. Više
o tome vidi u njenoj knjizi „Pesma u prozi ili prozaida“, Službeni glasnik,
Beograd, 2012.
5) Paun Petronijević: „Rukom bele
tajne“, UKS Književna zajednica Zlatiborskog okruga Užice, Svitak i Narodna
biblioteka Požega, 2011.
Sa srećom.
ОдговориИзбришиVeoma lep prikaz književnog dela i autora.